Pascha opent ons de poort van het paradijs

uw naam N.N. uw email-adres onderwerp Deel van de Paashymne
uw boodschap V.Stephan, wilt u svp eens uitleggen wat deze diepzinnige tekst "Pascha opent ons de deur van het Paradijs" betekent?

Beste N.,

Christus is opgestaan!
Hij is waarlijk opgestaan!

Pascha (Grieks: 
Πάσχα ) wordt ook Pasen genoemd.
Het is het feest van de Opstanding van de Heer. 
Pascha is een transliteratie van het Griekse woord. Dat is weer een transliteratie van het Hebreeuwse woord Pesach.
Beide betekenen 'voorbij gaan'.
In de Tiende Plaag (Exodus 12) ging de engel des doods voorbij aan de huizen waar het paaslam werd gegeten en waar het bloed van het lam aan de deurpost was aangebracht.

Dat was een voorafbeelding.

Jezus Christus offerde zichzelf voor het leven van de wereld.
Hij is het uiteindelijke Paaslam.
Zijn offer doet de engel van de dood ook aan onze deur voorbij gaan.

In het Evangelie van Johannes kun je lezen hoe Hij dat Zelf belooft:

53 Daarop hernam Jezus: ‘Waarachtig, Ik verzeker u: als u het vlees van de Mensenzoon niet eet, als u zijn bloed niet drinkt, is er geen leven in u.
54 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.
Maar wie mijn vlees en bloed eet en drinkt, die bezit eeuwig leven: op de laatste dag laat Ik hem opstaan".

Wij Christenen aanvaarden dat offer.
Logisch: eeuwig leven, geen dood, door Hem opgewekt. Het paradijs weer open!

Wij Christenen vieren dat offer.
Met Pasen en in de wekelijkse Pasen: de Liturgie.

Het in de Communie aanvaarde offer van Jezus Christus opent de poort van het Paradijs.

Wees goed
en zegen God.

+Stephan

PS

Dank je voor je telefoontje.
Je hebt gelijk: de verhouding tussen de bisschop en de metropoliet of patriarch laat ik in het midden. Ze is voor ons van indirect belang.
Maar het is goed om er even bij stil te staan.

Kort gezegd is het zo:
Wij verlangden, zochten en vonden een bisschop die onze herder en vader wil zijn. Wij horen nu bij zijn kudde, zijn stal.
Dat geeft hem en ons een grote verantwoordelijkheid.

Het is begrijpelijk, juist en volledig overeenkomstig de canons van de Kerk dat de bisschop op zijn beurt een thuis, een vader en een herder heeft.
Zijn thuis is bij zijn medebroeders, de bisschoppen, in de synode.
Zijn vader en herder is de patriarch.
Dat geeft beiden een soortgelijke grotere verantwoordelijkheid.

Horen en gehoord worden.
Zeggen en gezegd worden.

In die sfeer kan Paulos’ instructie worden opgevolgd:

Gehoorzaamt uw voorgangers en onderwerpt u (aan hen), want zij zijn het, die waken over uw zielen, daar zij rekenschap zullen moeten afleggen. Laten zij het met vreugde kunnen doen en niet al zuchtende, want dat zou u geen nut doen.” Hebr.13:17

Wil je hier iets van begrijpen, dan moet je tot je laten doordringen dat gehoorzaamheid en autoriteit zijn dus een zaak zijn van verantwoordelijkheid en verantwoording.

Gehoorzaamheid is verantwoording en verantwoordelijkheid.
Neem je een van deze weg dan reduceer je gehoorzaamheid tot macht. Macht is per definitie corruptie.

"onder de Russisch-Orthodoxe kerk"

Op 10 mei 2009, om 19:26 heeft N.N. het volgende geschreven:
Bruderhart,

Wat een heerlijke middag bij jullie gisteren.

Wat even blijft hangen bij ons is dat wij de conslusie trekken dat jullie en de parochie in Amersfoort
nu (weer) onder de Russisch-Orthodoxe kerk vallen vanwege de bisschop Siomon?
Misschien kun jij nog even iets uitleggen als onze conlcusie klopt en ook als die niet klopt.
Graag. Dank je!

In liefde een groet, ook aan Heleen,

N.

Hi, 

Christus is opgestaan!

Hij is waarlijk opgestaan!

Zoals zo vaak in De Kerk is het antwoord "ja čn nee".


Bekijk De Kerk als het net waarmee De Heer, door Zijn apostelen en door hun opvolgers de bisschoppen, de mensheid zal vangen.


1) De Kerk is de plaatselijke gemeente onder leiding van haar bisschop.

Wat De Kerk tot De Kerk maakt is het knooppunt waar ik geplaatst ben.

De Kerk, de hele Kerk, is dus voor ons Orthodoxe Parochie Amersfoort geleid en bestuurd door haar bisschop.

Wij weten dat hij andere parochies bestuurt,de meeste kennen wij zelfs.
Wij weten ook wel dat er andere knopen zijn in het net.

Maar dat draagt verder niets bij.

Onze knoop, die bijeenghouden en verzorgd wordt door onze bisschop, is wat telt.

Toen wij voor de keuze stonden was dat bepalend.
Elke andere gedachte leidt tot papale visies, opvattingen en praktijken.
Bisschoppen daarnaar lonkten of dat propageerden vielen af.

2) De bisschop die voor onze knoop verantwoordelijk is, is vanaf de stichting de bisschop van Den Haag en Nederland.

Deze bisschop moet naar het in de Handelingen geschetste model lid zijn van een synode.
Daar vergadert hij met zijn ambtsbroeders over zaken van ons belang.
Het ligt voor de hand dat die vergadering een voorzitter heeft en een dagelijks bestuur.
Die voorzitter is de patriarch en het dagelijk bestuur de heilige synode.

3) Naar ik weet hadden in de afgelopen vijfenveertig jaar twee synodes belangstelling voor de missie van de Kerk.

De synodes van Antiochië en van Moskou waren actief in het stichten en steunen van plaatselijke kerken.
Sinds 1963 heb ik kunnen zien hoe, terwijl de andere synodes de trom van de ethniciteit roerden, 
deze twee onvermoeibaar voortgingen met het maken van plaatselijke Kerken.

Zo maakte de Synode van de Russisch Orthodoxe Kerk een Nederlands bisdom. 

De zetel van de bisschop werd Den Haag.
Vandaar Den Haag en Nederland.

Deze zetel is sinds het overlijden van de laatse bisschop vacant.

Zij wordt beheerd door aartsbisschop Simon.
Hij is bisschop van de Russisch Orthodoxe Kerk.
Door hem horen wij weer bij die Kerk.
Hij is onze bisschop en wij "vallen onder" hem.
Hij heeft de jurisdictie.
Boven hem is geen enkele menselijke autoriteit.


Wees goed

en zegen God.

+Stephan